Suomi
Gamereactor
arviot
Middle-earth: Shadow of Mordor

Middle-Earth: Shadow of Mordor - The Bright Lord (DLC)

Haltijasepän sooloseikkailu jää kokoelmaksi haastetehtäviä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Middle-Earth: Shadow of Mordor oli minulle vuoden 2014 yllättäjä, ja vaihteeksi jopa positiivisella tavalla. Vaikka toiminta keskittyikin örkkien murhaamiseen, tehtiin sitä niin monipuolisesti, että peli säilytti viehätyksensä loppuun saakka. Nemesis-järjestelmällä oli vahva osuus kokemuksessa, sillä se antoi vihulaisille persoonallisuutta ja teki taisteluista henkilökohtaisia kokemuksia.

Olin kaivannut jonkinlaista tekosyytä palata tämän örkinmurhasimulaattorin pariin, jonka vuoksi The Bright Lord olikin varsin tervetullut ilmestys. Lisäristä saa puristettua 6-8 tuntia pelattavaa, mutta ikävä kyllä se ei ole laadultaan priimaa.

Nimensä mukaisesti The Bright Lord keskittyy Talionin päässä lymyilevään haltiaseppä Celebrimboriin sekä tämän vaiheisiin kauan ennen emopelin tapahtumia. Virheensä huomannut seppä haastaa Sauronin Valtasormuksen hallinnasta, ja Udunin örkit päätyvät jälleen sekä pelinappuloiksi että tykinruuaksi.

Lisäriin kuuluu 15 tehtävää, joista viisi on aluevaltauksia, viisi sotapäälliköiden käännyttämisiä ja viisi Valtasormuksen vaikutusaikaa nostavia haasteita. Oheispuuhastelua ja keräilyä tähän pakettiin ei sisälly (kuutta kirjettä lukuun ottamatta), ja alueena toimii emopelistä napattu mutta karsitumpi Udun.

Tämä on mainos:
Middle-earth: Shadow of Mordor

Ikävä kyllä pelistä on karsittu myös sen vahvuuksia. Nemesis-järjestelmälle ei ole tarjolla riittävästi aikaa, jotta se pääsisi kunnolla vauhtiin, ja sitä on tietoisesti rampautettu sotapäälliköiden henkivartijoiden osalta, joihin nykyään pääsee käsiksi ainoastaan sotapäällikköä itseään vastaan taistellessa. Pelaaja ei näin pääse petaamaan kohtaamisia käännyttämällä adjutantteja etukäteen, mikä on yksinomaan hölmöä.

Taka-ajatuksena tässä on varmasti ollut lisärin korkean vaikeustason säilyttäminen. The Bright Lord on tehty niille pelaajille, jotka rypistivät Shadow of Mordorin lävitse ja jäivät janoamaan kovempaa haastetta. Nyt ei fiilistellä vaan pistetään porukkaa turpaan niin että rätisee. Haastetasoa nostetaan vielä lisää aikarajoilla, joita tuppaa tulemaan vastaan tehtävässä jos toisessakin. Itse en ole ajastettujen tehtävien ystävä, eikä mikään saa ihmistä harkitsemaan ohjaimen pistämistä television lävitse yhtä hyvin, kuin juuri sillä viimeisellä sekunnilla mokattu pitkä keikka. Varsinkin kun näin käy kaksi kertaa putkeen.

Maisemiakin on tavallaan karsittu, koska niitä hallitsee nyt yleinen ruskeus ja utuisuus, joka verottaa niiden charmia isolla kädellä. Huomasin useassa kohtaa tuijottavani ruudun nurkassa möllöttävää tutkaa ja jättäväni suurimman osan kuva-alasta täysin huomiotta, koska näin tilanteet sai hahmotettua nopeammin, eikä varsinaisessa näkymässä ollut mitään silmää viekoittelevaa.

Tämä on mainos:

Celebrimborilla taisteleminen tuntuu aika lailla samalta kuin Talionillakin, mutta tämä ei saa hidastusta jousiammuntaan, ja kaikki toiminta keskittyy tavalla tai toisella örkkien pakkokäännyttämiseen. Valtasormus jää itsessään hieman valjuksi, koska se tarjoaa vain hetken kestävän bullet timen, jonka aikana voi ketjuttaa mielin määrin mestauksia.

Kaiken kaikkiaan kokemus jää ankeaksi. Tuttu mätke toimii kyllä edelleen, mutta Nemesis-järjestelmä on rampautettu, eikä lisäri sisällä kuin ohimenevän hetken verran uutta välianimaatiota. Se myös tekee Sauronista halvan loppupahiksen. Suurta vaivaa tähän tuotteeseen ei olla nähty, eikä sillä ole mitään uudelleenpeluuarvoa. Jokainen voi päättää omalla tahollaan haluaako tällaiseen sijoittaa kymmentä euroa.

HQ
05 Gamereactor Suomi
5 / 10
+
Tekosyy palata murhaamaan örkkejä
-
Rampautettu Nemesis, ankean näköinen, tarinallisesti heikko, "rutiinilisäri"
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä