Suomi
Gamereactor
arviot
Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Lightning Returns: Final Fantasy XIII

On aika pelastaa, mitä pelastettavissa on.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Final Fantasy XIII:sta jää Square Enixin takkiin tahra. Vaikka sitä yritetään nyt jo toistamiseen puhdistaa jatko-osan jatko-osalla, ongelmaa on onnistuttu vain lievittämään, ei pyyhkimään kokonaan.

Kerrataanpa. Final Fantasy XIII sai alkujaan kohtalaisen hyviä arvioita, mutta jätti jälkeensä selvän konsensuksen, että peli otti lineaarisuudessaan askeleen taaksepäin. Sitten tuli Final Fantasy XIII-2, joka yritti vastata tähän kritiikkiin avaamalla maailmaa, mutta tuli samalla muuttaneeksi paljon muutakin eivätkä uudistukset lopulta osuneet kohdalleen. Ja nyt Lightning Returns: Final Fantasy XIII:lla on samantyyppisiä ongelmia, vaikka vähäisemmässä määrin.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Hei, me seikkaillaan - ja maisemissakin on vaihtelua.

Sanottakoon kuitenkin alkuun, että uutukaisella on omat vahvuutensa. Kaoottisen alun jälkeen Square Enix pystyy esittämään ihan mielenkiintoisen roolipelin, joka tarjoaa enemmän hyvää toimintaa, tuntuu tuoreelta ja ylläpitää sarjan dna:ta. Mutta koska kyseessä on trilogian päätösosa, siihen on tietenkin täytynyt mahduttaa tarina ihmiskunnan pelastuksesta. Se muodostuu lopulta pelin kompastuskiveksi.

Tämä on mainos:

Sitten edellisen osan ajassa on hypätty satoja vuosia eteenpäin. Ympäristöt ja ihmiset ovat muuttuneet, mutta samalla vanhoista hahmoista on tullut etäisiä, melankolisia ja vähän säälittäviä. Joitain hahmoja ja näiden aikeita on yksinkertaisesti vaikea ymmärtää. Serah ja Noel on jätetty taakse, luojan kiitos, mutta Lightning ei ole entisensä. Hänet on vasta herätetty pitkästä unesta, ja nyt hahmo jo hyörii uudessa roolissaan sielujen pelastajana, tuntien kuitenkin oman sydämensä ontoksi. Lightningin tehtävänä on estää ihmiskunnan tuho vain 13 päivässä yhdistämällä riitaisat ihmisjoukot, mutta oikeasti tätä ajaa eteenpäin vain pikkusiskonsa Serahin kaipuu.

Final Fantasy XIII-2:n jälkeen aika pysähtyi eikä kukaan enää vanhentunut. Samalla lapset eivät kuitenkaan voi kasvaa aikuisiksi ja ihmiset kuolevat tauteihin, nälkään tai toistensa kynsiin. Näin kuva paratiisista särkyi. Maailman synkemmät sävyt ovat mielenkiintoinen lisä, ja niistä päästään nauttimaan etenkin sivutehtävissä, joita tulee suorittaa Lightningin vahvistamiseksi. Perinteistä kokemuspistesysteemiä ei tällä kertaa ole.

Sivutehtävät vaihtelevat tavaroiden keräilystä vihollisten kellistämisen kautta triviaaleihin asioihin, kuten tietyn tyypin tapaamiseen. Osa sisällöstä on rautaa, osa vähän pullaa. Kuolevan maailman henki on kuitenkin vangittu hienosti. Pelaaja pääsee seikkailemaan avoimessa maailmassa, johon liittyy neljä toisiinsa kytkeytyvää aluetta. Pääjuonen punainen lanka pitää huolen, ettei pelissä pääse eksymään.

Aivan toinen kysymys on se, miten innokkaasti pääjuonta haluaa seurata. Vaikka trilogian lopun näkeminen houkuttelee, mukana roikkuminen tietää myös vanhojen hahmojen kohtaamisia, ja uudelleennäkeminen voi satuttaa. Hahmojen luonteenpiirteet on vedetty oudoiksi. Lisäksi pelaajan on siedettävä Lightningin kylmän kyynistä asennetta kaikkeen. Hahmot lähestulkoon kerjäävät pelaajalta säälipisteitä, ja se tekee tarinan seuraamisesta raskasta.

Tämä on mainos:
Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Näppärästi tehty taistelu kuuluu pelin vahvimpiin puoliin.

Aluksi monimutkaiselta näyttävä taistelusysteemi paljastuu nopeasti koko pelin valtiksi. Pelaaja valitsee kolme asuste-, loitsu- ja asesettiä, joita vaihdellaan taistelussa olkanappia painamalla. Inaktiivisten settien toimintapisteet palautuvat nopeammin kuin aktiivisten, joten tasapainoisillakin valinnoilla joutuu aina jonkin verran vaihtelemaan varustustaan taistelun aikana. Asusteet muistuttavat vanhasta ammattisysteemistä, mikä on mukavaa aiempia osia pelanneille. Ne tekevät Lightningista myös joustavan taistelijan. Vaikka kyseessä on yhden naisen armeija, siihen tiivistyy periaatteessa koko rope-party.

Taisteluissa on hauskaa etsiä vihollisten heikot kohdat ja iskeä niihin. Jotkin viholliset ovat herkkiä tietyille loitsuille, toisilla on vahva panssari, jonka ohi pääsee vain uutteran hyökkäämisen ja blokkaamisen kautta. Joskus taistelut osoittautuvat liian vaikeiksi, mutta toisaalta koska viholliset näkee jo kaukaa, tällaiset kohtaamiset voi myös välttää. Taisteluista ei kerätä kokemusta, vaan pelkästään maallista mammonaa, joten ylitsepääsemättömiä taisteluita ei kannata jäädä nyhväämään.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Tarinassa ja hahmoissa ei ole lopulta tarpeeksi imua, mikä sakottaa pisteitä.

13 päivän aikarajoite on ihan todellinen siinä mielessä, että pelissä on sisäinen kello. Jos roolipelejä pelaa asenteella, että kaikki paikat kolutaan omaan tahtiin, Lightning Returns ei välttämättä ole oikea hankinta. Minua ainakin turhauttaa, ettei tehtävää voi suorittaa, koska tarvittavaa hahmoa ei vain ole paikalla tai jollekin alueelle ei tiettyyn aikaan ole mahdollista liikkua. Toisaalta voin kyllä arvostaa sitä, miten vaihtuvat vuorokaudenajat elävöittävät maailmaa. Lisäksi on syytä huomata, että ajan voi pysäyttää taistelujen aikana ja valikoita penkoessa, joten niiltä osin suunnatonta paniikkia ei pääse syntymään. Ainoa mikä kärsii, on vapaa seikkailu.

Edetessä kohdataan monipuolisia ja joskus nättejäkin maisemia, mutta grafiikat ovat yleisesti ottaen hieman kulahtaneita ja joskus myös nykiviä. Pelimoottoria ei ole selvästikään tehty avoimet maailmat mielessä, eikä Square Enix ole myöskään paras paja kertomaan vakavasti otettavaa maailmanlopuntarinaa satojen vuosien aikajänteellä. Vaisu presentaatio, sekava tarina ja etäisiltä tuntuvat hahmot verottavat ikävästi Lightning Returnsia, johon Square Enix on kuitenkin pelimekaanisesti löytänyt onnistumisen avaimet.

Toivottavasti sarja vielä tavoittaa loistonsa joissain muissa puitteissa, mutta Final Fantasy XIII -saagan päättyminen on ehkäpä helpotus kaikille.

HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Hyvä taistelusysteemi, nätit asusteet, mielenkiintoinen maailma.
-
Sekava tarina, kalpeat hahmot, vaisu presentaatio.
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä