Suomi
Gamereactor
arviot
Call of Duty: Ghosts

Call of Duty: Ghosts

Kun velvollisuus kutsuu, siihen on pakko vastata, mutta onko se silloin enää hauskaa? Eerik mietti vastausta Call of Duty: Ghostsin parissa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Aaveet, Infinity Wardin uusimman räiskintäpaketin nimikkohahmot, ovat nykypäivän spartalaisia. Joukko Tier 1 -sotilaita piti puolustusasemansa murskaavan miesylivoiman edessä, harhauttamalla ja yllättämällä hyökkäävän vihollisen. Uroteko saattoi miehet sankarihaudan sijasta osaksi tarunhohtoista erikoisjoukkoa, jonka on aika astua tuleen, kun sota raivoaa Yhdysvaltojen maaperällä.

Niskavillat nostattava intro antaa mainion startin kampanjalle, mutta kas vain, toiminta on samaa Hollywood-pauketta kuin aina. Aseet laulavat ja räjähdykset kaikuvat, mutta tunnelma puuttuu. Samoin paljon mainostettu Riley-koira tuntuu väkisin väsätyltä idealta. Minkä aselajin jeepissä koira laitetaan tähystäjän paikalle ja ryhmän varajohtaja tavaratilaan?

Call of Duty: Ghosts
Kampanja räjäytetään käyntiin avaruusasemalta.

Vaihtelua rynnäköinnissä sentään piisaa; toisinaan uidaan haiden seassa ja välillä tanssitaan susien kanssa. Pyssyillä sohitaan myös avaruudessa. Viisituntinen yksinpeli on varmasti sarjan monipuolisin, mutta isä, poika ja pyhä koira -tarina ei pärjää Black Opsille - ensimmäisestä Modern Warfaresta puhumattakaan.

Tämä on mainos:

Kampanjan ja moninpelin kerrosleipä on perinteisesti täytetty yhteistyötiloilla. Aiemmista Infinity Wardin peleistä tuttu Spec-Ops-pelimuoto on raakattu pois. Sen tilalla on Zombies-henkinen Extinction, jossa kuritetaan pieniä ja isoja nelijalkaisia avaruusolioita. Merkittävin ero on siinä, että Extinctionissa on selkeä päätehtävä, joka on läpäistävissä alle kolmen vartin. Zombiaaltoja taas voi lahdata loputtomiin. Tulostauluille hamuavat joutuvat tekemään toistoja toiston perään, yhden "täydellisen" pelikierroksen sijaan. Toiminta on hetken hauskaa neljän kimpassa, mutta supersuositun zombimoodin kaltaista monipuolisuutta jää kaipaamaan. Yhteistyöpaketin sinetöi Modern Warfare 3:ssa debytoinut Survival-tila, jonka nimi on nykyään Safeguard.

Call of Duty: Ghosts
Ufohippaa? No ei aivan zombimoodin veroista.

Sarjan moninpeli on varsinainen Pandoran lipas. Se on kapistus, jonka turmelevasta vaikutuksesta äidit ja foorumilaiset varoittelevat. Samalla sen vetovoima on kerrassaan vastustamaton, mikä oli todistettava jälleen kerran hurjilla myyntiluvuilla. Call of Duty: Ghostsin nettipeli on sisimmältään sama peto niin hyvässä kuin pahassa. Kauniina päivänä se on intensiivistä ja hauskaa räiskintää, loputonta aseiden avaamista, perkien hienosäätöä, pisteputkia ja voittoja. Toisinaan vastaan tulee pelkkiä tarkkuuskivääreitä, viholliset uudelleensyntyvät suoraan selustaan, eikä hivenen kookkaammilta ja monitasoisilta kartoilta löydy ketään.

Uusista pelimuodoista Search & Rescue toimii, mutta paljon mainostilaa saanut Squads-moodi on vain jatkojalostettu Boot Camp. Ghosts antaa mahdollisuuden kasata ja varustaa oma kymmenen soltun haamujengi, jonka avulla haastaa tutut ja tuntemattomat. Oma jengi on vähän kuin laajennettu avatar, sillä nettimoninpelissä pelataan koko ajan yhdellä tiimiläisellä, jolle avataan varusteita ja muuta mukavaa. Prestige-tasokaton kolahtaessa on aika vaihtaa seuraavaan hahmoon. Squad vs. Squad -mittelöiden heikkous on itse tekoälyssä. Pelityyli on kaukana ihmismäisestä, mikä paljastuu viimeistään killcamia katsellessa. Seinän läpi tähtäily, lasertarkkuus, ammuskelu kesken lippaanvaihdon ja kaikenlainen tietokonemainen huijaus jättävät happaman maun.

Tämä on mainos:
Call of Duty: Ghosts
Lopulta Call of Duty on taas Call of Duty, niin hyvässä kuin pahassa.

Järjestysluvultaan kymmenes Call of Duty ei muuta tosiasiaa, että pelisarjan kohokohta koettiin kuusi vuotta sitten. Ghosts on toki turvallinen lisä sarjaan, mutta myös vaisuhko lopetus sukupolven tunnetuimmalle menestystaipaleelle, joka alkoi Infinity Wardin pajassa Zampellan ja Westin aikakaudella.

Suurista uudistuspuheista huolimatta Infinity Wardin viimeisin teos kärsii teknisestä pysähtyneisyydestä - ainakin tässä testatussa Xbox 360 -versiossa - ja kyseenalaisista muutoksista yhteistyömoninpeliin. Jatkossa Treyarch on paljon vartijana, koska titaaninkova haastaja lähestyy päivä päivältä.

HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Tuttua kauraa sarjan faneille, uusista pelimuodoista Search & Rescue
-
Ikääntynyt pelimoottori nykykonsoleilla, Spec-Ops puuttuu, nettipelin respawn-suunnittelu
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Täydentävä mielipide

Christian Gacan kommentit PS4-versiosta
PS4-versio näyttää makealta sekä yksinpelissä että moninpelissä. Natiivi 1080p:n resoluutio ja 60 kuvan ruudunpäivitys takaavat, että kuva pysyy terävänä pienimpiä yksityiskohtia myöten ja Call of Duty näyttää elävämmältä kuin aiemmin. Nykysukupolven versiot PS3:lla ja Xbox 360:lla eivät yllä visuaalisesti pääkilpailijansa Battlefield 4:n tasolle, mutta pysyvät kelvollisina. Pelin ei missään nimessä tarvitse piilotella grafiikkaansa, vaikkakin PS3- ja PS4-version vertailu rinnakkain paljastaa tekstuuriongelmia PS3:lta. Ympäristöissä on joka tapauksessa runsaasti vaihtelua.

Käyttäjäarviot

  • modernipoika
    Call of Duty: Ghosts Call of Dutyn uusin osa Ghosts on infinity wardin, raven softwaren ja neversoftin yhteistyön tulos. Vaikka peliä tekee moni... 7/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Call of Duty: GhostsScore

Call of Duty: Ghosts

ARVIO. Kirjoittaja Eerik Rahja

Kun velvollisuus kutsuu, siihen on pakko vastata, mutta onko se silloin enää hauskaa? Eerik mietti vastausta Call of Duty: Ghostsin parissa.



Ladataan seuraavaa sisältöä