Merkittävimmän eron muiden konsolien pallopeleihin tekee Wii U Gamepad ja sen mahdollistamat ohjaustavat. Kosketusnäyttö toimii hienosti pikkukarttana, joka näyttää pelaajien sijainnit viheriöllä ja jolla syötöt voi laittaa matkaan juuri haluamalleen joukkuekaverille ruutua koskettamalla. Tiimikaverit voi myös ohjata pystyjuoksuihin raahaamalla valitun pelaajan ikonin pikkukartalla toivottuun paikkaan odottamaan läpisyöttöä. Maalintekotilanteissa L3:a painamalla kosketusnäyttö muuttuu maaliksi, johon tökkäämällä voi sijoittaa pallon tarkasti haluamaansa paikkaan. Muina esimerkkeinä ohjauksesta pelitilanteissa mainittakoon mahdollisuus vapaapotkuissa ja rankkareissa asettaa tähtäyskursori millintarkasti vapaaseen tilaan. Jotta maalaamisesta ei tulisi liian helppoa, laukaisuvoimaa täytyy kuitenkin hallita itse.
Pelitilanteiden ohella matsitaktiikoita voi hallita kosketusnäytöltä. Pelaajavaihdot, hyökkäys- sekä puolustuskuviot ja muodostelmat voi säädellä kuntoon reaaliajassa. Gamepadin pikkuruudulta näkee myös ottelun statistiikkaa, kuten esimerkiksi laukaisukartan. Kehitystiimi EA Canadan idea lienee ollut se, että ykköspelaajan potkiskellessa palloa toinen hoitaa valmentajan vastuita Gamepadillä. Eri asia taas on se, jaksaako managerointi kiinnostaa yhtä matsia kauempaa. Joka tapauksessa pikkunäytön dataa on liki mahdoton hyödyntää kesken pelin tiimellyksen, virtuaaliviheriölläkään kun ei ole varaa irrottaa katsetta pallosta tai sormia nappuloilta.
FIFA 12:sta tuttu Impact Engine -moottori pyörittää myös "FIFA U:ta". Ilkeästi sanottuna kenttäpelaaminen on siis vanhan mallin pingpong-futista salamasyöttöineen, kun syötön kovuutta, pallon kuoletusta tai haltuunottoja ei tarvitse sen kummemmin miettiä. Tosin ellei ole kirmannut "oikean" FIFA 13:n viheriöillä Xbox 360:lla, PS3:lla tai PC:llä, vanha systeemi ei luonnollisestikaan tunnu näin vanhalta. Visuaalisesti Wii U:n FIFA näyttää erittäin hyvältä, ja pelaajien animaatiot ovat sulavia. Törmäysfysiikat tosin antavat toisinaan aihetta vahingoniloon, kun pelaajat lennähtävät outoihin suuntiin... joskin tätä "selittämätöntä kaatuilua" tapahtuu ihan oikean elämän Mestareiden liigassakin - olen huomannut.
Selkeimmin paitsioon Wii U:n FIFA jää pelimuodoissa. Supersuosittu Fifa Ultimate Team puuttuu, samoin nettipelaajien temmellyskenttä, EA Sports Football Club. Muilla konsoleilla tänä vuonna tehdyt uudistukset, kuten addiktoiva Skill Games -harkkatila, loistavat poissaolollaan. Wii U -pelaajien on siten tyytyminen varsin pelkistettyyn kokemukseen, johon kuuluvat yksinpelipuolella perinteisimmistä perinteisimmät Be a Pro-, Manager Mode- ja turnausmoodi. Verkkopelikin jää typistetyksi muihin versioihin verrattuna.
Nintendon uutuuskonsolin ensimmäinen futispeli on selvästi jopa vuosi sitten Xbox 360:lle ja PS3:lle ilmestynyttä FIFA 12:ta heikompi esitys juuri pelimuotojensa takia. Kentällä se silti tarjoaa kelvollista palloilua, joka tyydyttää kipeimmän pelinälän kokonaisempia vaihtoehtoja odotellessa.
Katso alta Wii U:n FIFA 13 -traileri