Suomi
Gamereactor
arviot
Ratchet & Clank: Q Force

Ratchet & Clank: Q Force

Kaikkien suosikki-lombax ja tämän uskollinen robottikaveri ovat taas kehissä, mutta kehät ovat kovin sekavia eikä niissä ole vanhaa fiilistä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Insomniac Gamesilla ollaan ilmeisesti päätetty, että jokainen konsolisukupolvi tarvitsee oman Ratchet: Gladiatorinsa. Kyseinen peli nykäisi vuonna 2005 Ratchetin pois normaaleista tasohyppelykuvioistaan, ja onnistui lähinnä olemaan sarjan aallonpohja PS2:lla.

Ratchet & Clank: Q Force ei ole aivan yhtä tyly tekele, mutta siinäkin laajempi juonellisuus ja mielikuvituksekkaat kentät on osin hylätty hektisen toiminnan alttarilla, eikä lopputulos ole aina onnistunut edes omassa genressään.

Q Forcessa tavataan taas galaksin huonoin supersankari Captain Qwark, joka ei ole saanut kunnon vastusta miesmuistiin ja on siksi vallan tylsistynyt. Kun sitten jostain viimein putkahtaa superpahis, pääsevät Ratchet ja Clank tietenkin avustamaan trikoissa viihtyvää köntystä.

Ratchet & Clank: Q Force
Tämä on mainos:

Avustaminen tapahtuu eräänlaisissa tornipuolustuskentissä, joissa tavoitteena on ensin murskata suojakenttägeneraattoreita, jotka avaavat sitten tien planeetan puolustuskoneiston ytimeen. Vastapainona Q Forcen tukikohtaa kohden marssii aika ajoin vihollisaaltoja, jotka täytyy käydä raivaamassa tieltä ennen kuin omaa hyökkäystään voi turvallisesti jatkaa. Muuten nämä tuhoavat kaikentärkeät generaattorit joilla puolustusjärjestelmä olisi tarkoitus startata uudestaan.

Tukikohtaa voi toki puolustaa ostettavilla torneilla ja miinoilla, mutta valuutta näitä varten pitää hakea kentältä, ja suurin osa tarjolla olevasta materiaalista on täyttä sekundaa yhtään vahvempia vihollisia vastaan. Homma täytyy siis aina hoitaa loppujen lopuksi henkilökohtaisesti, joka aiheuttaa melkoista edestakaisin sahaamista sekaviksi rakennetuissa kentissä.

Q Forcea on todella skitsofreenista pelata, etenkin yksikseen. Kentissä on jos jonkinlaisia sivupolkuja ja salattuja nurkkia, joita vanha R&C-fani alkaa tietysti innolla penkomaan. Näistä löytyvät kultaiset pultit avaavat kaikenlaisia mahdollisuuksia pelikokemuksen säätämiseksi ensimmäisen läpipeluun jälkeen.

Lorvailuun ei kuitenkaan olisi aikaa, sillä kentissä suoriutumista mitataan sekuntikellon kanssa, ja erityisesti omillaan pelaava saa olla aikamoinen peto, jos tämä mielii sijoittua ollenkaan suotuisasti. Mitalien kerääminen siis vaatii jokaisen kentän useaa läpipeluuta, jolla kenties koitetaan tukea sangen vaatimatonta valikoimaa.

Tämä on mainos:

Kaverin värvääminen mukaan auttaa kummasti, koska silloin työt voidaan jakaa. Yksi vaikka räjäyttelee generaattoreita samalla kun toinen puolustaa tukikohtaa. Homma on heti sujuvampaa, eivätkä myöhemmät kentät enää olekaan likipitäen mahdottomia. Kokemus on silti jotenkin ohut, kenties sarjalle ominaisen hauskan dialogin ja juonellisuuden puutteen vuoksi.

Tyrkyllä on myös kilpailupohjainen moninpelimuoto, joka onkin ehkä yllättäen yksi pelin paremmista osuuksista. Siinä on erinäisiä pikku innovaatioita jotka loistavat joistain syystä poissaolollaan peruspelissä.

Ratchet & Clank: Q ForceRatchet & Clank: Q ForceRatchet & Clank: Q ForceRatchet & Clank: Q Force

Sinänsä harmi, että Q Force nilkuttaa tällä tavoin. Ratchet ja Clank ovat tasohyppelygenren aatelisia, ja näiden komedialliset seikkailut ovat olleet aidosti hauskaa pelattavaa. Grafiikat paranevat kerta kerralta ja maisemat ovat tässäkin pelissä todella kohdallaan, mutta edes toiminnallinen musiikki ei riitä nostattamaan fiiliksiä, kun peliltä on taas saanut saapasta naamaan. Onnistuessaankin pelaaja joutuu tyytymään melko keveisiin palkintoihin.

Ei Q Force huono peli ole. Mekaniikka on kohdallaan ja räiskintä on edelleen hiottua ja sulavaa, mutta se kaikki muu mikä todella tekee R&C-pelistä merkkitapauksen on jäänyt studion roskikseen. Jään odottamaan toiveikkaana seuraavaa oikeaa osaa tähän nyt kymmenvuotiaaseen sarjaan.

HQ
Ratchet & Clank: Q Force
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Kaunis katsella, yhteispeli, moninpeli, huumori, edullinen
-
Vähän sisältöä, vähän juonta, vähän dialogia, hankala yksinpelattava, lyhyt, ristiriitainen
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Ratchet & Clank: Q ForceScore

Ratchet & Clank: Q Force

ARVIO. Kirjoittaja Mika Sorvari

Kaikkien suosikki-lombax ja tämän uskollinen robottikaveri ovat taas kehissä, mutta kehät ovat kovin sekavia eikä niissä ole vanhaa fiilistä.



Ladataan seuraavaa sisältöä