Suomi
Gamereactor
arviot
Boom Blox

Boom Blox

Boom Blox on Steven Spielbergin ensimmäinen askel videopelien maailmaan. Tarinapainotteista megapeliä odottavat joutuvat pettymään, sillä esikoispeli onkin yksinkertainen ongelmanratkontapeli.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Boom Bloxissa pelaajan täytyy suorittaa erinäisiä tehtäviä. Pelissä on kolme perusmekaniikkaa, joiden ympärillä tehtävät pyörivät: heitto, tarttuminen ja ampuminen. Erilaisia tehtävätyyppejä on puolen tusinaa, ja ne vaihtelevat rakenteiden hajottamisesta laserpyssyllä ampumiseen tai Jenga-henkiseen rakennelman hellävaraiseen purkamiseen. Pelikentät koostuvat Blox-palikoista, joita on useampaa sorttia. Yksistä palikoista saa plussaa, toisista miinusta, kun taas jotkin palikat räjähtävät niihin osuessa. Peli on miellyttävän vaihteleva, mutta jotkin tehtävätyypeistä toimivat huomattavasti paremmin kuin toiset.

HQ

Boom Blox tuo kautta linjan esiin Wiin ohjaustavan parhaat puolet. Erityisesti rakennelmien hajottaminen on hauskaa. Hajottamistehtävissä pelaajalle annetaan tietty määrä heittoja, joilla rakennelma (tai sen päällä olevat pistepalikat) täytyy saada maan tasalle. Pelaajalle annetaan tehtävästä riippuen erilaisia palloja, jotka vaihtelevat pesäpallosta keilapallon kautta pommeihin, jotka räjähtävät osuessaan maaliin. Wii-ohjaimella tähdätään ensin haluttuun osumakohtaan ja lukitaan tähtäys painamalla A-nappi pohjaan. Tämän jälkeen ohjainta heilautetaan kaaressa ja päästetään A-napista irti. Homma on yksinkertaista, hauskaa, ja juuri niin nerokasta, että on ihme, ettei kukaan ole keksinyt sitä aiemmin.

Mikäli hirveä hosuminen ei nappaa, voi palloja heitellä myös pienellä ranneliikkeellä. Pelkällä voimalla ei pääse pitkälle, sillä suurin osa hajotustasoista vaatii myös ajatustyötä. Oikeaan kohtaan tähdätty heitto saattaa tuoda koko rakennelman kerralla maahan. Toki ajoittain tarvitaan myös ruista ranteessa, mutta Boom Blox on ennen kaikkea taitopeli. Tämä käy ilmi myös toisenlaisista rakenteenhajotustehtävistä.

Tarttumismekaniikkaa hyödyntävät tarkkuustehtävät vaativat vakaata kättä. Useimmiten Jenga-henkisen rakennelman päällä on joko miinuspistepalikka tai jokin eläin, jonka henki täytyy säästää. Miinuspisteitä tulee myös tahattomasti tiputetuista palikoista, joten seuraavaa siirtoa kannattaa harkita ennen hosumista. Palikkaan tartutaan A-napilla, jonka jälkeen Wii-ohjaimen liikuttaminen liikuttaa myös palikkaa. Ajoittain palikka liikkuu jokseenkin oman tahtonsa mukaan, mutta perspektiivin vaihtaminen yleensä auttaa.

Pelin heikointa antia ovat valopistoolitehtävät, joissa täytyy ampua joko pistelaatikoita tai puolustaa eläinjoukkoa hyökkääjiä vastaan. Osoita ja ammu -mekaniikka on tahmean tuntuinen, ja tähtääminen on totuttua hankalampaa. Ammuskeluosuudet tuntuvat siltä, että peliin on kaivattu lisää sisältöä ja aidan matalin kohta on houkuttanut.

Tämä on mainos:

Boom Bloxissa on perinteisen tehtäväpelimuodon lisäksi myös tarinatila, jossa löyhä juoni tarjoaa pelaajalle "syyn" tehtävien suorittamiseen. Erilaisia juonikuvioita on neljä kappaletta, ja ne vievät pelaajan keskiaikaiseen lammasvaltakuntaan, gorillojen asuttamaan viidakkoon, villiin länteen sekä öiselle hautausmaalle. Tarinaa kuljetetaan välivideoilla (joissa on muuten luvattoman huonoja "runoja"), mutta itse pelimekaniikka pysyy täysin samanlaisena. Eläinhahmot ovat ihan sööttejä, mutta itse tarinat ovat melko heppoisia.

Boom Bloxissa on myös moninpeli, jossa jopa neljä pelaajaa voi ottaa toisistaan mittaa erilaisissa tehtävissä. Pelistä löytyy myös yhteistyötila, joten hauskaa voi pitää kaverien kanssa myös ilman kilvoittelua. Hauskin osa moninpelistä on kuitenkin pisteiden keruu palloa heittelemällä. On erityisen palkitsevaa, kun huomaa kaverin tehneen rankan työn valmiiksi ja käy keräämässä valtavan läjän pisteitä romauttamalla korkean rakenteen yhdellä heitolla. Ärräpäitä lentelee, mutta kiusanteko on aina kivaa. Ainakin videopeleissä.

Graafisesti Boom Blox on parempaa keskitasoa. Palikanmuotoiset eläinhahmot ovat ihan hauska lisä, mutta eivät varsinaisesti tuo peliin lisäarvoa. Boom Bloxin paras puoli on ehdottomasti huikea fysiikanmallinnus, joka saa pelin tuntumaan todenmukaisemmalta. Myös pallon heittely tuntuu parhaimmillaan hyvinkin realistiselta. Mikäli pelattava tuntuu loppuvan kesken, voi lisää sisältöä väsätä tasoeditorissa, joka mahdollistaa monipuolisten tasojen kehittelyn. Omia tasoja voi lähettää myös kavereilleen verkon välityksellä, mutta tämä vaatii ystäväkoodien vaihtamista.

Kaiken kaikkiaan Boom Blox on ehdottomasti Wiin pelivalikoiman parhaimmistoa. Sisällön epätasaisuus tiputtaa pisteitä jonkin verran ja Steven Spielbergin panos jää kyseenalaiseksi, mutta juuri tällaisia pelejä varten Wii on tarkoitettu. Onneksi joku on vihdoin ymmärtänyt sen.

Tämä on mainos:
Boom BloxBoom BloxBoom BloxBoom Blox
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Pallon heittely on hauskaa, pulmapainotteiset tehtävät, fysiikanmallinnus, tasoeditori
-
Valopistoolitehtävät, heppoinen tarinatila
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Boom BloxScore

Boom Blox

ARVIO. Kirjoittaja Jyri Paavilainen

Steven Spielbergin ensimmäinen askel videopelien maailmaan on pelkistetysti toteutettu, hyvä peli.



Ladataan seuraavaa sisältöä