Suomi
Gamereactor
artikkelit

Vuoden yllättäjät 2020, sijat 5.-1.

Mikä yllätti?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kuluneen vuoden parhaiden pelien ohella joukkoon mahtui myös runsaasti yllätyksiä. Yllättävä peli tai tapahtuma ei aina välttämättä ollut hyvä juttu, mutta ehdottomasti yllättävä tavalla tai toisella. Gamereactorin toimitus listaa seuraavien kolmen päivän aikana kaikkiaan 15 kuluneen vuoden yllättäjää. Ensimmäisen osan voit lukea täältä, ja toisen täältä.

Eikö oma yllättäjäsi ole listalla? Kerro se alla kommenteissa ja kerro myös, miksi juuri se on vuoden yllättävin.

5. Playstationin pelejä saatu runsaasti PC:lle

HQ
Tämä on mainos:

Microsoft on panostanut useita vuosia niin taaksepäin yhteensopivuuteen Xboxeilla kuin siihenkin, että omat pelit saadaan heti julkaisussa PC:lle ja Xbox Game Pass -palveluun. Sony ei ole vastaavia toimia tehnyt, mutta selvästi myös siellä on herätty. Vuonna 2020 on nähty lukuisia alun perin Playstationin yksinoikeuspelejä PC:llä, mikä on selvä merkki myös Sonyn asenteen muuttumisesta. Näitä pelejä ovat olleet esimerkiksi Horizon: Zero Dawn ja Death Stranding. Tulevaisuudessa saman käsittelyn saavat muun muassa Project Athia ja Ghostwire: Tokyo. - Markus Hirsilä

4. Ghost of Tsushima

HQ

Gamereactorin arvion voit lukea täältä.

Tämä on mainos:

Sucker Punch työsti samuraipeliään Ghost of Tsushima lähes täydessä hiljaisuudessa vuosikausia. Työ kannatti, sillä tarjolla on viimeisen päälle muinaisen Japanin tunnelmaa, ja pääosassa on toki urhea samurai. Oman kansan tulevaisuuden varmistaminen edellyttää kuitenkin myös likaisiin ninjan konsteihin turvautumista, ja tämä aiheuttaa vakavan ristiriidan kunniakkaiden samuraiperinteiden kanssa. Assassin's Creed ei jostain syystä ole saanut kerrottua tarinaa muinaisessa Japanissa, joten onneksi Ghost of Tsushima vihdoinkin vastaa pelaajien tarpeisiin. Tunnelmallinen samuraiseikkailu on samalla yksi vuoden 2020 parhaista peleistä. - Markus Hirsilä

3. The Last of Us: Part II -viha verkossa

HQ

Gamereactorin arvion voit lukea täältä.

Kauan tekeillä ollut, ja yhtä kauan odotettu, Naughty Dogin maailmanlopun jälkeiseen aikaan sijoittuva jatko-osa The Last of Us: Part II julkaistiin lopultakin kesällä 2020. Vastaanotto oli monella tavalla voimakas, ja yllättävän raju. Jotkut pelintekijät ja ääninäyttelijät saivat jopa tappouhkauksia, mikä on tietenkin aina väärin ja tuomittavaa. The Last of Us: Part II kertoo kokonaan erilaisen tarinan, ja kokonaan erilaisella tavalla, kuin mitä pelaava kansa oli vuosien ajan toivonut ja odottanut. Tämä tuntui olevan suuri järkytys monelle, ja verkko porisi kuumana ainakin kuukauden ajan pelin ympärillä. Pitää sitten lopputuloksesta tai ei, The Last of Us: Part II kuuluu jokaisen videopelaajan yleissivistykseen. - Markus Hirsilä

2. Microsoft osti ZeniMax Median

HQ

Gamereactorin uutisen voit lukea täältä.

Microsoft on jo useiden vuosien ajan ostanut Xbox Game Studiosin siipien suojaan pieniä indie-studioita. Nämä firmat tekevät siis jatkossa pelejä ainoastaan PC:lle ja Xboxille. Vuoden 2020 suurin paukku kuitenkin koettiin, kun Microsoft osti itselleen ZeniMax Median. Näin Microsoftin haltuun siirtyivät kerralla muun muassa Bethesda, id Software, Arkane Studios ja Tango Gameworks. Kauppa muutti kertaheitolla videopelialan voimatasapainoa kolmen suuren eli Microsoftin, Sonyn ja Nintendon kesken. Vaikutukset näkyvät vasta useiden vuosien kuluttua, mutta oletettavasti alkaneen uuden konsolisukupolven lopussa Microsoft on noussut hallitsevaan asemaan. Aika näyttää, miten käy. - Markus Hirsilä

1. Koronavirus ja sen seuraukset

Vuoden 2020 merkittävin asia on tietenkin ollut koronavirus, ja sen aiheuttamat toimet kautta maailman. Kukaan ei osannut aavistaakaan vuosi sitten, miten poikkeukselliseksi vuosi 2020 muodostuisi maailman yli pyyhkäisseen kulkutaudin ansiosta. Yksilön elämää rajoittavien toimien ohella myös peli- ja elokuvamaailma ovat saaneet tuntea koronaviruksen voiman. Pelialalla tämä on tarkoittanut huimasti lisääntyneitä pelitunteja, kun ihmiset ovat koteihinsa juuttuneina kaivanneet viihdettä videopeleistä. Erilaiset sosiaaliset mediat, videopuhelut ja keskustelufoorumit ovat käyneet kuumina, kun fyysisesti ei ole juuri voinut kavereita tavata. Vuosi 2020 jää maailmanhistoriaan monellakin tavalla erittäin poikkeuksellisena vuotena. Siksi sen voi sanoa olevan vuoden yllättäjä 2020. - Markus Hirsilä

Vuoden yllättäjät 2020, sijat 5.-1.


Ladataan seuraavaa sisältöä