Kuluneen vuoden parhaiden pelien ohella joukkoon mahtui myös runsaasti yllätyksiä. Yllättävä peli tai tapahtuma ei aina välttämättä ollut hyvä juttu, mutta ehdottomasti yllättävä tavalla tai toisella. Gamereactorin toimitus listaa seuraavien kolmen päivän aikana kaikkiaan 15 kuluneen vuoden yllättäjää. Ensimmäisen osan voit lukea täältä.
10. A Way Out
Gamereactorin arvion voit lukea täältä.
Kahdelle pelaajalle suunniteltu, säväyttävä 1970-luvulle sijoittuva vankilapako A Way Out on yksi vuoden viihdyttävimmistä moninpeleistä. Kaverin kanssa yhdessä koordinoitu eteneminen läpi pelin käänteiden on palkitsevaa, ja eteen aukeavat haasteet ovat pääosin mielikuvituksellisia. Myös juonta jaksaa seurata herpaantumatta alusta loppuun, etenkin sohvalla yhdessä luottokaverin kanssa. Lisäksi maininnan arvoista on mahdollisuus jakaa pelipassi ilmaiseksi ystävälle verkkopeliä varten. Bravo! - Joel Huttunen
9. Octopath Traveler
Gamereactorin arvion voit lukea täältä.
Octopath Traveler ei ole täydellinen peli, mutta kunhan pitkän alustuksen ohi pääsee, kutsuu se pelaamisen arvoiseen seikkailuun aidossa jrpg-hengessä. Hahmoluokat ja taistelusysteemi kuuluvat genren parhaimmistoon. Vastaavia pelejä ei ole nykyään liikaa, joten jos kaipaat sadepäivien ratoksi rehevää fantasiamaailmaa eroottisine tanssijoineen ja jättimäisine lohikäärmeineen, Octopath Traveler on hyvä valinta. Se ei tee mitään vallankumouksellista, mutta ei se ole myöskään sen pyrkimyksenä. - Kim Jakobsson (Gamereactor SE)
8. The Messenger
Gamereactorin arvion voit lukea täältä.
Sabotage Studion esikoispeli The Messenger yllätti monellakin tavalla. Studion ensimmäiseksi peliksi tekele on suorastaan timanttia, ohjaus on tarkka kuin partaveitsi, huumori kukkii kaiken aikaa ja perinteiseen retroilevaan pelattavuuteen on lisäksi tuotu aivan omia moderneja juttuja mukaan. Pelimekaanisestikin merkittävä vaihtaminen 8- ja 16-bittisen grafiikan välillä jää taatusti mieleen yhtenä vuoden 2018 yllättäjistä. - Markus Hirsilä
7. Assassin's Creed Odyssey
Gamereactorin arvion voit lukea täältä.
Se että Assassin's Creed julkaistaan, ei ole yllättävää eikä sekään, että peli innoittuu historiasta ja on kooltaan laaja. Yllättävää oli valittu aikakausi, sillä peli ei edes seuraa assassiiniveljeskunnan vaiheita, saati sitten temppeliritareita. Erikoinen yllätys oli myös pelimaailman valtava koko, jossa riittää lääniä ja tekemistä jo liikaakin. Jonkinlainen lakipiste on nyt saavutettu, ja toivottavasti seuraava Assassin's Creed on maltillisempi niin kokonsa kuin tekemisen määränkin osalta. - Markus Hirsilä
6. Call of Duty: Black Ops 4
Gamereactorin arvion voit lukea täältä.
Odotukseni Black Ops 4:n suhteen olivat vähintäänkin varovaiset perinteisen yksinpelikampanjan joutuessa giljotiiniin. Lopputulos on kuitenkin annos parasta Call of Duty -moninpeliä miesmuistiin. Kohokohtana Battle Royale -pelimuoto Blackout, joka lainaa käyttöönsä genren parhaat ominaisuudet ja onnistuu paikoin myös parantamaan niitä. Lisäksi muut uudistukset klassiseen refleksiräiskintäformaattiin virittävät jo niin monesti nähtyyn kaavaan uutta eloa. Call of Duty elää ja voi hyvin vuonna 2018 yksinpelikampanjan puutteesta huolimatta. - Joel Huttunen