Suomi
Gamereactor
artikkelit
The Last of Us

The Last of Usin loppuratkaisun lähteillä

Gamereactor jututti Naughty Dogin päämiehiä The Last of Usin tulkinnanvaraisesta ja osin kiistanalaisestakin loppuratkaisusta. Spoilerivaroitus!

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Yksi monista syistä, miksi The Last of Us sai lähes moitteettoman 9/10-arvosanan, on pelin erinomainen tarina. Se tempaisi mukaansa jo varhain, mutta pelin viimeiset dramaattiset tunnit tekivät suorastaan lähtemättömän vaikutuksen. Kerronta ja hahmot, jopa maailmanlopun teema, ovat pelien ehdotonta parhaimmistoa. Gamereactor tapasi Bruce Straleyn (game designer) ja Neil Druckmannin (creative director) ja haastatteli kaksikkoa siitä, miten loppuratkaisu syntyi, miksi sellaiseen ratkaisuun päädyttiin ja mitä Joel todella tarkoitti viimeisillä sanoillaan.

The Last of Us

The Last of Usin tarina avautuu todella väkevästi. Kun Joelin tytär Sarah kuoli, se nosti tunteet pintaan. Lapsen kuolemaa harva osaa odottaa pelin alussa. Miten lähestyitte tätä kehittäessänne pelin alkua?

- Maailma pursuaa tarinavetoisia pelejä, jotka eivät koskaan ota lapsia tai nuoria yhtälöönsä. Grand Theft Auto on yksinkertaisesti poistanut lapset koko konseptistaan. Sama koskee The Elder Scrolls -sarjaa ja monia muita pelejä. Tiesimme heti alusta lähtien, että pelimme alku olisi kiistanalainen. Tietenkin se on voimakas ja säälimätön aloitus, mutta se on osa maailmaa, jonka olemme luoneet. Jos olen aivan rehellinen, olin valmistautunut siihen, että Sony ottaisi meihin yhteyttä ennen pelin valmistumista ja pyytäisi suunnittelemaan alun uudelleen. Onneksi he kuitenkin antoivat meidän luoda juuri sellaisen seikkailun kuin halusimme.

Tämä on mainos:

The Last of Usin tapahtumat sijoittuvat verrattain pitkälle aikajänteelle ja pelin aikana nähdään vuodenaikojen vaihtuvan. Voitteko valaista, miksi päädyitte tällaiseen toteutukseen?

- Halusimme kertoa mittavan tarinan, jossa hahmot ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Ellie voisi ennen pitkää tehdä Joelista inhimillisemmän ja Joel voisi tehdä Elliestä kovemman selviytyjän. Halusimme tarinaan myös pisteen, jossa hahmojen roolit vaihtuvat, eli Elliestä tulee se, joka suojelee Joelia. Meillä oli alusta asti tietty idea pelin loppua varten, mutta se muuttui, kun huomasimme hahmojen muuttuneen. Vuodenajat olivat myös esteettinen valinta. Ne peilaavat mielialaa ja suhdetta, joka kehittyy hahmojen välillä. Keväällä nähdään monia auringonnousuja, jotka ovat symbolisia suhteen alulle. Syksyllä sataa, kun tarina käy myrskyisämmäksi. Ja talvella ilmapiiri on synkempi ja kylmempi aivan kuin sääkin.

Talven tullen tulee myös rankka cliffhangeri, jolloin pääsemme pelaamaan Elliellä. Pelaajaa roikotetaan aika pitkään epätietoisuudessa siitä, selvisikö Joel. Millaista keskustelua tiimissä käytiin tästä vaiheesta?

- Meillä oli todella intensiivisiä keskusteluja siitä. Kiistelimme useistakin asioista: Paljastaisimmeko sitä lainkaan? Olisivatko pelaajat tarpeeksi kiinnostuneita Elliestä? Haluaisivatko ihmiset jatkaa pelaamista tietämättä, mitä Joelille tapahtui? Lopulta päätimme, että kunnioittaisimme fanejamme ja jättäisimme monia kysymyksiä ilmaan. Kun Ellie viimein kysyy ventovieraalta lääkettä - silloin asia selviää. Siihen tarvittiin vain repliikki.

Tämä on mainos:

Viimeinen valinta, jonka Joel tekee pelastaessaan Ellien ja pettäessään koko ihmiskunnan - oliko se päätetty jo kehityksen alusta lähtien?

- Loppuratkaisu kasvoi luonnollisesti. Halusimme pelaajan ymmärtävän Joelin motiivit. Hän on käynyt läpi helvetin menetettyään tyttärensä pelin alussa ja tekisi mitä vain välttyäkseen käymästä saman uudelleen. Juttu on niin, että hänellä ei oikeasti ole valinnanvaraa. Verrataan asiaa vaikka siihen, mitä Marlene sanoo yrittäessään pysäyttää Joelin: hän on myös sitä mieltä, ettei Joelilla ole vaihtoehtoa, koska Marlene on omistanut oman elämänsä ihmiskunnan pelastamiseksi. Kyse ei oikeastaan ole hyvistä tai pahoista ihmisistä, vaan puhtaasti siitä, kenen näkökulmasta asiaa katsoo.

Viimeisessä repliikissään Joel valehtelee Ellielle sairaalan tapahtumista. Ajattelitteko, että tämä olisi itsestään selvää Joelille?

- Tähän on vaikea vastata, koska se jättää tilaa tulkinnalle. Kirjoitimme kohtauksen tarkoituksella ylimalkaisesti, jotta näyttelijät voisivat tulkita sen omalla tavallaan. Siinä on jopa hetki, jolloin Joel hiljenee keskustelussa Marlenen kanssa, mikä tietenkin jättää tulkinnanvaraa. Epäröikö hän? Suunnitteleeko hän seuraavaa siirtoaan? Ja me emme voi sanoa täsmällisesti, mitä se tarkoittaa. Olemme kuulleet vihoviimeisestä repliikistä monia erilaisia tulkintoja pelin testisessioissa. Testaajat ovat väitelleet tiukkasanaisesti, mitä oikeasti tapahtui.

Jotkut Gamereactorin lukijoista vihasivat loppua. He vaativat ratkaisua ongelmaan, aidosti onnellista loppua. Mitä mieltä te olette?

- Nykyään niin monissa peleissä on niin monia stereotyyppisiä Hollywood-lopetuksia, että emme halunneet The Last of Usin loppuvan samalla tavoin. Testausvaiheen aikana meillä oli esimerkiksi fokusryhmässä testaaja, joka vihasi koko peliä pelkästään loppuratkaisun takia, mikä oli aika raskasta kehityksen viimemetreillä. Meille kyse on kuitenkin kahdesta hauraasta yksilöstä - kahdesta ei alkuunkaan täydellisestä persoonallisuudesta tässä synkässä, väkivaltaisessa ja säälimättömässä maailmassa -, joiden on tehtävä valinta. Joelille matka ei ollut määränpää, eikä määränpää ollut kaiken arvoinen. Samaan aikaan kaikki oli kuitenkin sen arvoista, Ellien kannalta. Alkujaan lopusta suunniteltiin pitempää, mutta muutimme mielemme ja lyhensimme elokuvamaista osuutta melkoisesti. Ennen leikkaamista Joelin valehdeltua Ellielle kamera zoomasi ulospäin ja näimme molempien kävelevän rinnettä kohti kaupunkia, jossa Tommy odotti. Muutimme mielemme noin viikkoa ennen kuin äänitimme äänet, koska se vaan ei tuntunut aidolta, ei sillä tavoin kuin loppuratkaisu tuntuu lopullisessa pelissä.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

The Last of Us RemasteredScore

The Last of Us Remastered

ARVIO. Kirjoittaja Jori Virtanen

Maailman kaikki Vuoden Peli -palkinnot haalinut toimintaseikkailu tuodaan uudelle sukupolvelle ehostettuna ja tehostettuna.



Ladataan seuraavaa sisältöä